Hobuse turvalise transportimise ABC

Hobuse turvalise transportimise ABC

Hobuse turvalisuse eest tema transportimisel lasub vastutus täielikult inimesel.

Hobuste vedamiseks mõeldud sõidukite ja haagiste tehniline seisukord vajab regulaarset kontrolli. Hea on enne iga reisi üle vaadata nii põrand, haakeseade kui tuled.  Enne uut hooaega tuleb kontrollida veermik ja piduriseadeldised. Haakeseade korrasolekus tuleb veenduda iga kord, kui seda kasutatakse. Kuigi haagistele ja muudele hobuse vedamiseks mõeldud sõidukitele kehtib tehnoseisundi kontrolli kohustus, on see pigem pinnapealne ning sõiduvahendi turvalisuse eest vastutab siiski täielikult selle omanik.

Põrand, mis ei anna alla

Hobuveokite põhjad, olgu nad tehtud millest tahes, vajavad pidevat kontrolli ning õigeaegset vahetamist. Pika eluea tagab regulaarne puhastamine ja kuivana hoidmine. Millal sa tõstsid viimati üles treileri põrandamatid ja kontrollisid põhjalikult põhjamaterjali seisukorda?

Pärast kahetsusväärset  hobuse piinarikka surmaga  lõppenud vahejuhtumit 2004. aastal olid hirmu silmad veel  pikalt suured ja treilerite põhjad said kontrollitud. Tänaseks on see lugu unustusehõlma vajunud.  Internetis ringi vaadates selgub aga, et selliseid kurbi juhtumeid leiab aset ikka ja jälle.

Korras ning pideva kontrolli all treileri põhi väldib sellise võimaluse tekke.

Milline põhi?

Eestis liikuvate  haagiste põhjadest on suurem osa tehtud niiskuskindlast vineerist. Kuid üha enam kohtab ka alumiiniumprofiili. Lisaks neile kasutatakse täispuitplangutusega põhjasid, metallpõhjasid ning uusimana ka taastöödeldud plastikust plangutust.  Kõigil neil on oma head ja vead. Millist siis ikkagi eelistada?

Vineer

+ Lihtne paigaldada, tugev ja jaotab hästi koormust, suhteliselt pehme jalgadele, isoleerib teesoojust ja talvel külma.

– Raske niiskuse eest kaitsta. Niiskuse seismajäämisel tekivad küllalt kiiresti pehkinud kolded, mis muudavad nõrgaks mitte ainult selle ühe koha, vaid kogu  seotud pinna kandeomadused.

Puitplangutus

+ Odav, lihtne paigaldada, pehme jalgadele, isoleerib väga hästi teesoojust ja külma, õige eeltöötluse ja hooldamise korral küllaltki vastupidav. Pehkinud laudade tekkimisel pole alati vajadust kogu põrandat vahetada, piisab kahjustatud plangu välja vahetamisest.

–  Põrnad on täpselt nii tugev kui on iga üksik plank selle sees. Puit võib niiskuse juurdepääsul mädaneda ja kaotada oma tugevuse üllatavalt kiiresti.

Alumiinium

+ Väga tugev ja vastupidav. Pikk kasutusiga. Kerge.

– Kallis, hooldamata jätmisel korrodeerub ning muutub nõrgemaks nagu teisedki materjalid.  Hea soojusjuhina on suvel  tee temperatuuri tõustes kuum ja talvel meie kliimas külm. Jäiga materjalina pole kuigi sõbralik hobuse jalgadele ja vajab kindlasti paksu pehmemat katet.

Taaskasutatud plastik (rumber)

+ Äärmiselt vastupidav ja tugev. Tootjad pakuvad kuni 20 aastast garantiid. Ei karda niiskust.  Ei vaja katmist kummimattidega, mis teeb hooldamise oluliselt lihtsamaks ja vähendab koguraskust.

– Suhteliselt kallis,  mõni variant võib osutuda märjana libedaks

Metall

+ Väga pika kasutuseaga ja tugev

– Hea soojusjuhina annab edasi tee temperatuuri. Raske ning ei sobi seega enamusele kergetest kahehobusetreileritest.

Olgu treileri põhi tehtud millest tahes, on selle pika tööea tagamiseks kõige olulisem õige hooldamine. Põrand tuleb hoida puhta ja kuivana. Juhul kui põrandal kasutatakse pakse kummimatte, tuleb need treileri seismajätmisel üles tõsta ja põrand kuivatada. Alumiiniumi puhul on äärmisel oluline eemaldada alati sinna sattunud uriin, mis oma happelisusega kiirendab oluliselt oksüdeerumisprotsessi. Aegajalt tuleks põhja puhastada ka altpoolt, eriti  pärast talve, mil teedelt pritsib üles soola.

Treileri  korrasoleku kontrolli meelespea

Enne hooaja algust

  • Veermik (laagrid, pidurid). Määrdeaine lisamiseks on olemas spetsiaalsed niplid.
  • Hädapiduri mehhanism ja käsipidur.  Kontrollitakse liikuvus, trosside seisukord ning määritakse.  Soovitatav on anda see töö teha õppinud mehhaanikule. Laagrite seisukord avaldab muuhulgas mõju treilerit vedava auto kütusekulule.

Pisteline regulaarne kontroll

  • Sõiduvahendi põhi vajab regulaarset puhastamist ja kontrollimist. Treileri põhja kontrolliks tuleb seda jäiga esemega koputada, et tuvastada võimalikud pehmenenud kohad.

Iga sõidu eel

  • Treileri sisu elementide kontroll. Treileris ei tohi olla lahtiseid vigastusohtlikke detaile. Hobuse fikseerimise vahendite kinnitused peavad olema korras.
  • Treileri tulede kontroll tuleb teostada enne iga sõidukorda.
  • Rehvide seisukord. Kontrollida rehvi rõhk ja mustri seisukord.
  • Haakeseade.

Treileri varustus

  • Hobuse kinnitusvahendid (soovitatavalt on sõiduvahendis eraldi kiirlukkudega kinnitusrihmad, et hobust oleks võimalik vajadusel pinge all olevast  rihmast vabastada
  • Varukinnitused või nöörid
  • Terav pussnuga – hädaolukordade lahendamiseks peab olema käepärast terav tugev pussnuga, mis lõikab vaevata läbi jämeda jalutusnööri või päitsed
  • Heinavõrk
  • Topeltpäitsed
  • Laadimise abivahendid (korded või  suunaja)
  • Veeämber pikematel sõitudel
  • Sisevalgusti või riputatav taskulamp – hobused ei taha pimedasse ruumi siseneda ning neid on pimedas raske kontrollida
  • Kaamera – soovitatav on paigaldada hobuste jälgimiseks kaamera

Allikas: Ratsatliit